Verlengd InterRegio Materieel (VIRM) is een dubbeldekstrein van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Deze heeft er 178, namelijk 98 4-wagentreinstellen (VIRM-IV), en 80 6-wagentreinstellen (VIRM-VI).
De eerste serie (VIRM-1) is ontstaan door verlenging van de DD-IRM, dubbeldeksinterregiomaterieel. Dit materieel had bij aflevering de naam Regiorunner. Deze treinen waren bedoeld voor het rijden van interRegiotreinen. Het eerste treinstel (de 8201) werd op 21 april 1994 overgebracht van Talbot in Aken naar de werkplaats in Leidschendam.
In 2000 werd een bestelling geplaatst voor 128 nieuwe rijtuigen, om de 81 bestaande stellen te verlengen: de driedelige stellen (serie 8200) werden uitgebreid met een ABv6 tot vierdelige treinstellen van serie 9400 (er werd 1200 bij het nummer geteld), de vierdelige (serie 8400) werden uitgebreid met een ABv6 en een mBv7 tot zesdelige treinstellen van serie 8600 (er werd 200 bij het nummer geteld). De meest in het oog springende wijziging tijdens deze uitbreiding is het verplaatsen van de stroomafnemers van de mBvk's naar de nieuwe ABv6. Nog steeds geldt dus dat er bijvoorbeeld niet gelijktijdig een stel 9401 en een stel 8601 in bedrijf kan zijn.
Zo ontstond het verlengd interregiomaterieel (VIRM-1). Het interieur van de nieuwe rijtuigen wijkt af van het oude, met onder andere een ander type stoelen die op de benedenverdiepingen in coachopstelling werden geplaatst. Bovendien werden de "oude" rijtuigen aangepast, zo werden onder andere de hc-ruimten en een aantal toiletten verwijderd. Ook werden de stroomafnemers en snelschakelaars verplaatst van de mBvk- naar de ABv6-bakken.
De serie VIRM-2 bestaat uit 25 stellen, namelijk 13 vierwagentreinstellen en 12 zeswagentreinstellen, de serie VIRM-3 uit 21 zeswagentreinstellen, samen 13 vierwagentreinstellen in de serie 9500 en 33 zeswagentreinstellen in de serie 8700.
Ook bij deze stellen zijn de laatste twee cijfers van het stelnummer gelijk aan die van het ABv3/4-rijtuignummer. De gebruikte rijtuignummers verschillen binnen deze serie weer alleen in de laatste twee cijfers, dus er kan bijvoorbeeld niet gelijktijdig een stel 8702 en een stel 9502 in bedrijf zijn.
De stelnummers van VIRM-2 zijn 01 t/m 25 met steeds 87 of 95 ervoor, die van VIRM-3 zijn 8726 t/m 8746.
In 2007 heeft NS Reizigers 205 nieuwe VIRM-rijtuigen besteld bij Bombardier Transportation voor vervanging van onder andere de ICK-rijtuigen. De basisopdracht bestond uit 50 vierdelige treinstammen. Later is hier nog één stam aan toegevoegd alsmede een extra koprijtuig ter vervanging van een bij een aanrijding beschadigd rijtuig. Doordat het een vervolgbestelling betrof en de mallen nog bestonden konden deze rijtuigen relatief snel geleverd worden. Het eerste treinstel werd op 27 juni 2008 gepresenteerd.
Deze serie wijkt op een aantal punten af van de eerdere series.
Sinds september 2014 is NedTrain bezig met het reviseren van de VIRM-1 tot VIRMm-1