Beschrijving

Spurt Heuvellandlijnen

Velios was de naam die Veolia Transport Nederland gebruikte voor de dieselelektrische en elektrische treinstellen van het type GTW van de Zwitserse fabrikant Stadler Rail.
Op de Heuvellandlijn loste de Velios het Mat '64 af.

Begin 2007 bestelde Veolia ook acht elektrisch aangedreven GTW's, nu voor op de Heuvellandlijn (Maastricht Randwyck, Maastricht, Heerlen en Kerkrade Centrum). Deze bestelling betreft vijf GTW 2/6 (stelnummers 7501-7505) en drie GTW 2/8 (stelnummers 7651-7653). Deze treinen zijn in het najaar 2008 geleverd en kregen dezelfde kleurstelling als de Velios van de Maaslijn. Op de Heuvellandlijn kon nog gebruikgemaakt worden van het al dienstdoende materieel Mat '64, waardoor van vertragingen e.d. nauwelijks sprake was. 
Op woensdag 25 juni 2008 vond de "roll out" van het eerste elektrische treinstel met de aanduiding The Flying Dutchman plaats bij Stadler Rail AG in Bussnang. Op 19 september 2008 reed de eerste elektrische Velios op de Heuvellandlijn.

Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Het treinstel heeft een lagevloerdeel. Deze treinstellen kunnen tot vier stuks gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering. 
De treinstellen hebben een instap op perronhoogte door een uitschuiftrede waardoor rolstoelgebruikers zelfstandig kunnen reizen, er zijn stopcontacten in de eerste klas en op elk balkon, airco, TFT- én LED-informatieschermen door de gehele trein en toiletten met gesloten systeemgeschikt voor rolstoelgebruikers. De sociale veiligheid wordt vergroot met camera's en noodknoppen. De stellen waren bij Veolia Transport Nederland voornamelijk wit geschilderd, met horizontale rode en grijze streep en rode deuren. Ook is op de zijkant van het "powerpack" (kort rijtuig met daarin de energievoorziening en aandrijving) een portret te zien van de persoon naar wie het treinstel vernoemd is. Verder zijn de treinstellen voorzien van spiegels. 
Dankzij een donker getinte glazen cabinedeur hebben passagiers een vrij uitzicht over machinist en spoorweg. De tweede klas heeft een voor Nederland ongebruikelijke "2+3"-opstelling van de zitplaatsen (vis-à-vis). De eerste klas heeft de "2+2"-opstelling. Drie treinstellen met drie rijtuigen (GTW 2/8) bieden ieder 193 zitplaatsen en vijf treinstellen met twee rijtuigen (GTW 2/6) bieden ieder 124 zitplaatsen. Alle treinstellen hebben 16 zitplaatsen in de eerste klas.

De treinstellen van de Heuvellandlijn werden tot februari 2014 bij NedTrain te Maastricht technisch onderhouden. Dit onderhoud is verplaatst naar de werkplaats van Stadler Rail te Blerick.

Na afloop van de Veolia-concessie zijn deze treinstellen overgenomen door Arriva, wederom voor inzet op de Heuvellandlijnen. Hier blijven ze rijden tot het einde van de consessie in 2031, voornamelijk in de stoptrein S3 tussen Sittard en Kerkrade Centrum, in de stoptrein S4 en de sneltrein S5 tussen Heerlen en Maastricht Randwyck en worden sporadisch ook ingezet in de stoptrein S2 tussen Maastricht Randwyck en Roermond.
De treinstellen zijn omgenummerd en word bij Talbot in Aachen gespoten in de huisstijl van Arriva in Limburg. Hierbij wordt tevens de bekleding aangepast, vergelijkbaar aan de FLIRT 3 van Arriva