Op 2 juli 2010 werd bekend dat Arriva 24 dieselelektrische treinstellen (dertien GTW's 2/6 en elf GTW's 2/8) van de vierde generatie heeft besteld bij Stadler Rail. De dieselelektrische stellen zullen vanaf 9 december 2012 worden ingezet op de spoorlijnen in de Achterhoek tussen Zutphen en Winterswijk en tussen Winterswijk en Arnhem, Veluwe tussen Zutphen en Apeldoorn en Rivierenland tussen Arnhem en Tiel.
Deze treinstellen zullen worden voorzien van eerste klas, maar zullen geen toilet hebben. De treinen kennen gratis WiFi-netwerk. De rood/witte huisstijl wordt aangevuld met witte deuren. Elk treinstel is genoemd naar een persoon die van grote betekenis voor de regio (geweest) is. Door toepassing van meer beenruimte in de coupé-opstelling werden vier ramen in het lagevloerdeel groter en het vijfde raam kleiner.
Deze treinen werden in het Poolse Siedlce gebouwd en zijn opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Het treinstel heeft een lagevloerdeel. Het treinstel heeft twee dieselmotoren van Deutz type TCD 16.0 V8. Een dieselmotor drijft een dynamo met een elektromotor aan. Deze dieselmotoren voldoen aan de Euro 3b-norm. Tevens zijn alle 24 treinstellen uitgerust met zogeheten frontcamera's. Daardoor kan de politie bij calamiteiten de beelden bekijken en zien wat er gebeurd is. Zo kan de politie sneller de juiste toedracht achterhalen.
Op 5 mei 2012 vond bij Stadler Rail in Erlen de roll-out plaats.
De treinstellen van de Achterhoek, Veluwe en Rivierenlandlijnen en ook de stellen van de Vechtdallijnen worden door Arriva zelf technisch onderhouden. Hiervoor werd in 2012 samen met Strukton in Zutphen een werkplaats gebouwd. De werkplaats werd op 4 oktober 2012 geopend.