Beschrijving

SNG

De Sprinter Nieuwe Generatie (afgekort SNG) is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De treinen worden ontworpen en gebouwd door de Spaanse treinbouwer Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), die de treinen baseert op het Civity-platform. De treinen zijn vooral bedoeld om ouder treinmaterieel te vervangen (primair het Stadsgewestelijk Materieel), maar zijn ook bedoeld voor de groei van het aantal reizigers op het Hoofdrailnet.
De Sprinter Nieuwe Generatie wordt gekenmerkt door een ruim interieur, met veel licht en ruimte. Dit wordt gerealiseerd door het gebruik van jacobsdraaistellen, waardoor brede bakovergangen ontstaan. Door de lage vloer is de trein gemakkelijker toegankelijk voor mindervaliden.

Om alle zaken op te lossen begon NS in mei 2013 met de aanbesteding voor de Sprinter Nieuwe Generatie. Na een eerste selectieronde bleken in juli 2014 de Franse treinbouwer Alstom en de Spaanse treinbouwer CAF nog in de running voor het contract, onder andere het Zwitserse Stadler Rail bleek te zijn afgevallen.
Op 30 oktober 2014 maakte NS bekend dat het Spaanse CAF de aanbesteding voor de Sprinter Nieuwe Generatie gewonnen had. Het contract omvat circa 120 treinstellen, over verdere specificaties is toen verder niets officieel bekendgemaakt. Op 5 december 2014 werd bekend dat CAF in totaal 118 treinstellen gaat bouwen voor NS. De stellen komen naar verwachting eind 2018 in dienst.
Aangezien NS vanaf januari 2017 te maken krijgt met een scherpe groei in het aantal reizigers, doordat de OV-studentenkaart uitgebreid wordt met mbo-studenten onder de 18 jaar, heeft de NS snel behoefte aan extra materieel. Omdat de treinstellen van CAF pas in 2018 in dienst zullen komen, heeft NS tegelijkertijd een spoedorder gedaan bij de Zwitserse fabrikant Stadler Rail voor 58 FLIRT-treinstellen, die vanaf 2016 geleverd kunnen worden.
Eind 2018 maakte NS bekend een vervolgorder bij CAF te hebben geplaatst voor 88 treinstellen Sprinter Nieuwe Generatie (50 drie- en 38 vierwagenstellen), met een totale waarde van 400 miljoen euro. Het laatste treinstel daarvan kwam in mei 2023 in dienst.

Tussen 13 en 20 maart 2015 gaf NS de mogelijkheid aan reizigers en personeelsleden om mogelijke interieurs te kiezen. Dankzij een proefopstelling te Rotterdam Centraal konden belangstellenden een keuze maken uit drie verschillende interieurs, met stoelen voor de eerste en tweede klasse en klapstoelen. De resultaten hiervan zijn een belangrijke factor geweest voor de interieurkeuzes bij de nieuwe Sprinters.
Eind september 2015 kregen vertegenwoordigers van belangenorganisaties zoals Rover de mogelijkheid om in Spanje een mock-up van de nieuwe Sprinter Nieuwe Generatie te bezichtigen. NS bleek voor het interieur C uit de proefstelling te hebben gekozen heeft, met Sophia-stoelen van het Spaanse Fainsa en paarse klapstoelen.

De treinen hebben drie of vier rijtuigen, die rusten op Jacobsdraaistellen. Hierdoor hebben de treinen brede bakovergangen, zoals ook veel voorkomt bij metro's en trams. Dit zorgt voor een betere verdeling van de passagiers in de trein, en een groter gevoel van veiligheid bij de reizigers, door het verbeterde overzicht in de trein. De vloer komt op dezelfde hoogte als de perrons, waardoor de rijtuigen gemakkelijker toegankelijk zijn. De rijtuigen zijn uitgerust met uitschuifbare treeplanken, waardoor rolstoelgebruikers met weinig moeite naar binnen kunnen.
De treinen zullen worden voorzien van ATB-EG, het traditionele beveiligingssysteem op het Hoofdrailnet, en het Europese beveiligingssysteem ERTMS, waardoor de trein ook in de toekomst kan blijven rijden op het Nederlandse spoor. In de periode 2014-2028 zullen veel belangrijke spoorlijnen in Nederland voorzien worden van dit nieuwe systeem.

De treinen worden voorzien van rolstoeltoegankelijke toiletten. Deze ontbraken in de Sprinter Lighttrain, hetgeen leidde tot grote publieke ophef en zelfs een motie in de Tweede Kamer. Als gevolg van deze ophef is in de concessie voor het Hoofdrailnet voor de periode 2015-2025 verplicht gesteld dat alle nieuwe treinen voorzien zijn van toiletten. Elke trein heeft verder speciale ruimtes voor rolstoelen en vouwfietsen.
De treinen zullen voorzien zijn van stopcontacten en USB-aansluitingen voor de eerste en de tweede klasse. Door het gebruik van zekeringen wordt verzekerd dat reizigers niet te veel stroom verbruiken, en de trein dus goed blijft functioneren.

Op 13 september 2017 kwam het eerste vierdelige treinstel, met het nummer 2703, achter de 9901 van RailExperts via Bad Bentheim, Nederland binnen. Kort hierna volgden per spoor ook de overige vijf treinstellen, bestaande uit de vierdelige 2701, 2702 & 2704 en de driedelige 2301 & 2302. Deze zes treinstellen dienden als protoserie voor de seriebouw en de toelating van het treinstel.
Doordat de spoorbreedte in Spanje afwijkt van die in Nederland, komen de stellen uit de seriebouw per boot naar de Rotterdamse Botlek om vervolgens over de weg naar de Amsterdamse Zaanstraat gebracht te worden. Op de laatst genoemde locatie worden bij het onderhoudsbedrijf, de rijtuigbakken op draaistellen geplaatst en samengevoegd tot een treinstel.
Tevens werd op 19 oktober 2017 het treinstel hier officieel gepresenteerd.

Oorspronkelijk zou vanaf 1 april 2018 het proefbedrijf beginnen, maar deze datum werd niet gehaald. Door diverse problemen werd het begin van het proefbedrijf niet gehaald. De eerste, reguliere inzet van de treinstellen werd daarna voorzien vanaf het wijzigingsblad van september 2018. Een oorzaak hiervan was dat de treinstellen in eerste instantie alleen solo toegelaten waren omdat deze, wanneer ze gekoppeld zijn, problemen met de retourstroom kende. Zolang de treinstellen niet gekoppeld konden rijden werd het proefbedrijf uitgesteld. Onder andere hierdoor ging de eerste inzet van de treinstellen per september 2018 ook niet door.
Op 12 november 2018 startte het lang verwachtte proefbedrijf, met reizigers, in één omloop van de Sprinterserie 6300 tussen Haarlem en Den Haag Centraal.

Ter verbetering van de zichtbaarheid van het materieel is besloten om de 'fronten' (de voorkant van de trein) van donkerblauw naar NS-geel te veranderen.