Voor de Zuid-Hollandse MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen had Arriva oorspronkelijk zeven elektrische treinstellen besteld, ter vervanging van het Plan V, wat zes GTW's 2/8 en één GTW 2/6 betrof.
Op woensdag 16 april 2008 vond bij Stadler Rail AG in Bussnang de roll-out van het eerste treinstel met stelnummer (10)502 plaats. Op maandag 28 april 2008 arriveerde het eerste treinstel met stelnummer (10)501 in Nederland. Sinds 14 september 2008 wordt het vervoer op de MerwedeLingelijn uitgevoerd door de Spurt.
In 2011 zijn daar in verband met de kwartiersdienst tussen Dordrecht en Gorinchem één GTW 2/6 en twee GTW's 2/8 bij gekomen. Op 30 mei 2011 werden de drie nabestelde treinen afgeleverd.
Deze treinstellen hebben momenteel nog dezelfde kleurstelling als de Spurts. Ze hebben geen eerste klas en geen toilet. Wel beschikken de treinstellen over een gratis te gebruiken WiFi-netwerk.
In tegenstelling tot Noord-Nederland zijn op dit traject niet alle perrons op de juiste hoogte voor de Spurt gebracht.
De treinstellen van de MerwedeLingelijn werden tot november 2014 bij NedTrain te Leidschendam technisch onderhouden. Dit onderhoud werd verplaatst naar één van de werkplaatsen van Stadler Rail in Nederland.
Na afloop van de Arriva-concessie zijn deze treinstellen overgenomen door Qbuzz, wederom voor inzet op de MerwedeLingelijn.
De treinstellen zijn omgenummerd en de logo's van Arriva zijn vervangen door die van Qbuzz. De naam die ze bij Arriva hebben gekregen, blijft voorlopig gehandhaafd.
Binnenkort zullen de treinstellen een revisie gaan krijgen, waarbij de stellen een nieuw interieur en de zwart rode R-NET-huisstijl krijgen.