Beschrijving

R-NET FLIRT 3

De R-NET FLIRT betreft een serie van 6 treinstellen van het type Stadler Flirt 3 van de NS die via dochteronderneming Abellio Rail zijn besteld. De stellen zijn aangeschaft voor inzet op de spoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn. De treinstellen zijn eigendom van NS Reizigers, maar vormen een aparte deelserie, naast de FLIRT-stellen voor het Hoofdrailnet.

De treinstellen zijn aangeschaft na de gunning van de concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda voor de periode 2016-2031. De stellen zijn besteld via een order van de Duitse NS-dochteronderneming Abellio Rail NRW. Het gaat hier om min of meer standaard treinstellen die daardoor relatief snel geleverd kunnen worden. De treinstellen worden gebouwd in de hoofdvestiging van Stadler, in de Zwitserse plaats Bussnang.
Op 3 december 2015 werd het eerste treinstel, met treinstelnummer 2010, naar de Nedtrain-werkplaats in Leidschendam overgebracht. Op 25 januari 2016 werd het tweede treinstel, met nummer 2011, afgeleverd in Leidschendam, het derde treinstel (2012) volgde op 24 februari 2016.
Tussen januari 2016 en december 2016 werden er diverse testritten op het Nederlandse spoor gedaan, waarbij ook tevens het treinpersoneel ervaring op kon doen met deze treinstellen.

Door het gebruik van een Jacobsdraaistel is de bakovergang kort en breed, wat zorgt voor een grote mate van transparantie. Van binnen ontbreken dwars-/kopwanden en tussendeuren, alleen de eerste en tweede klas worden door glazen deuren en tussenwanden van elkaar gescheiden. De treinstellen zijn onder andere voorzien van airconditioning, een reizigersinformatiesysteem met displays en automatische omroep, (beveiliging)camera's en een noodoproepsysteem waarmee na bediening van de reizigersnoodrem akoestisch contact met de machinist mogelijk is. De R-NET FLIRT is in tegenstelling tot de NS FLIRT voorzien van zandstrooiers. Ook ontbreken de buitendeuren van de cabine.
Reizigers krijgen onder meer toegang tot usb-oplaadpunten voor het opladen van mobiele apparaten, stopcontacten, en een gratis toegankelijk wifi-netwerk. Verder zijn de treinstellen van een lage vloer, uitschuiftreden en een rolstoeltoegankelijk toilet om het reizen voor mensen met een fysieke beperking makkelijker te maken. In de treinstellen bevinden zich eerste en tweede klas afdelingen, een lounge, een kinderhoek en een ruimte voor het opstellen van fietsen. De 1e klas kenmerkt zich door het gebruik van lederen stoelen en een tapijtvloer. De stoelen zijn van het type Sophia, en zijn gebouwd door het Spaanse Fainsa. In de daluren en zomermaanden kunnen reizigers gratis hun fiets meenemen.
Daar de treindienst over de spoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn deel gaat uitmaken van het R-net, worden de stellen geleverd in de R-net huisstijl. Dit weerspiegelt zich in het grijs/rode uiterlijk en de specifieke interieurkenmerken, zoals het patroon van de stoelen en de signalering aan boord. Deze herkenbare huisstijl van R-NET werd ontworpen door ontwerpbureau FromAtoB Public Design.

De treinstellen worden sinds december 2016 ingezet op de treindienst tussen Gouda en Alphen aan den Rijn, met sinds kort doordeweeks van 06:00 tot 19:00 ieder kwartier een trein.
De concessie van deze treindienst ligt officieel in handen van een joint venture van NS Reizigers en de NS-dochteronderneming Abellio Rail NRW, maar de exploitatie zal in handen zijn van NS Reizigers, dat voor deze lijn een vaste groep personeel in zal zetten. Hierdoor wordt geprobeerd om een grotere klantbinding te creëren, en zo ook de sociale veiligheid te verhogen.