Beschrijving

NS FLIRT 3

De NS FLIRT is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De treinstellen worden gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail en zijn gebaseerd op het FLIRT 3-platform van dit bedrijf. De treinen zijn in eerste instantie bedoeld om op korte termijn de groei van het reizigersaantal op te vangen op het hoofdrailnet.
De Flirt (acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug) wordt gekenmerkt door licht en ruimte in het interieur. Dit wordt onder andere gerealiseerd door het gebruik van jacobsdraaistellen gecombineerd met brede open bakovergangen en een lage vloer. De lage vloer in combinatie met een uitschuifbare treeplank maakt het treinstel gemakkelijk toegankelijk voor personen met een fysieke beperking. Door het lage gewicht van het treinstel in combinatie met een hoog aanzetkoppel is het uitermate geschikt voor treindiensten met veel stops en korte haltetijden. De stellen zullen bij NS dan ook ingezet worden als Sprinter.

Om alle zaken op te lossen begon NS in mei 2013 met de aanbesteding voor de Sprinter Nieuwe Generatie. Na een eeste afvalronde bleken in juli 2014 de Franse treinbouwer Alstom en de Spaanse treinbouwer Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) nog in de running voor het contract, onder andere het Zwitserse Stadler Rail bleek afgevallen te zijn.
Op 30 oktober 2014 maakte NS bekend dat het Spaanse CAF de aanbesteding voor de Sprinter Nieuwe Generatie gewonnen had. Het contract omvat circa 120 treinstellen, over verdere specificaties is verder niets officieel bekendgemaakt. Op 5 december 2014 raakte bekend dat CAF in totaal 118 treinstellen gaat bouwen voor NS. De stellen zullen vanaf 2018 in dienst komen.
Doordat NS vanaf januari 2017 te maken krijgt met een te verwachten scherpe groei in het aantal reizigers, doordat de OV-studentenkaart uitgebreid wordt metmbo-studenten onder de 18 jaar, heeft de NS snel behoefte aan extra materieel. Omdat de treinstellen van CAF pas in 2018 in dienst zullen komen, heeft NS tegelijkertijd een order geplaatst bij de Zwitserse fabrikant Stadler Rail voor 58 FLIRT-treinstellen, die vanaf 2016 geleverd zullen worden. Het contract voor deze order werd op 23 april 2015 getekend.

De Flirt-treinstellen bestaan uit drie of vier rijtuigen die bij de bakovergangen opgelegd zijn op Jacobsdraaistellen. Hierdoor hebben deze treinstellen brede bakovergangen en een lage vloer, zoals ook gebruikelijk is bij metro's en trams. Het ruime zicht door het gehele treinstel moet in combinatie met de aanwezige camera's een gevoel van veiligheid opleveren. De vloerhoogte is met 780 mm precies gelijk aan de hoogte van de meeste perrons.
De trein is voorzien van meubilair van het type Regio+ van het Tsjechische Borcad. Het meubilair is, zoals anno 2015 bij NS gebruikelijk is, uitgevoerd in rood voor de 1e klas en blauw voor de 2e klas. Verder zijn alle zitplaatsen voorzien van een 220V- en een USB-aansluiting. De treinstellen zijn uitgerust met uitschuifbare treeplanken, waardoor rolstoelgebruikers zelfstandig naar binnen kunnen rijden. In ieder treinstel is een voor rolstoelen toegankelijk toilet geplaatst. Dit toilet is voorzien van een opklapbare plank om de luiers van een baby te verschonen. De cabine beschikt onder andere over een op het spoor gerichte camera. Het interieur zal afbeeldingen van werken van Piet Mondriaan bevatten.
De treinstellen worden voorzien van ATB-EG, het traditionele beveiligingssysteem op het Hoofdrailnet, en zullen worden voorbereid voor de inbouw van het Europese beveiligingssysteem ERTMS, waardoor de trein ook in de toekomst kan blijven rijden op het Nederlandse spoor. In de periode 2014-2028 zullen veel belangrijke spoorlijnen in Nederland voorzien worden van dit nieuwe systeem.
Het aluminium casco van de treinstellen wordt bij de Stadler-vestiging in Szolnok (Hongarije) gebouwd, waarna deze naar de Poolse Stadler-vestiging in Siedlce worden overgebracht om afgebouwd te worden. De eerste drie treinstellen werden op 29 maart 2016 naar Maastricht voor de benodigde Inspectie Leefomgeving en Transport en toelatingsritten naar Nederland gebracht.
Sinds april 2017 zijn alle 58 treinstellen in Nederland, drieëndertig driedelige (2201-2233) en vijfentwintig vierdelige (2501-2525).