Beschrijving

LINT 41/H

De LINT is een dieselmechanisch motorrijtuig of treinstel, een zogenaamde light train, ontworpen door fabrikant Linke-Hofmann-Busch (LHB) uit Salzgitter. Het acroniem LINT staat voor "Leichter Innovativer Nahverkehrstriebwagen".
LHB is inmiddels overgenomen door Alstom en de officiële naam is gewijzigd in Coradia LINT.

De LINT is leverbaar als motorrijtuig (eendelig) onder de naam LINT 27 (27,26 meter lang, een Tognum (MTU) dieselmotor van 315 kW) of als tweedelig treinstel onder de naam LINT 41 (41,81 meter lang, twee Tognum dieselmotoren samen 630 kW). De LINT heeft een topsnelheid van 120 km/h. Bij DB Regio is de LINT 27 bekend als serie 640 en de LINT 41 als serie 648. Door het gebruik van Jacobsdraaistellen zijn de bakovergangen kort en breed. 
Net als bij de Talent, een gelijksoortig treinstel van Bombardier, bevinden de motoren zich aan de uiteinden van de rijtuigbakken, waardoor de vloerhoogte daar 1038 mm is. In het midden, waar zich de deuren bevinden, bedraagt de vloerhoogte 580 mm bij treinen van het type LINT 27 en LINT 41 of een vloerhoogte van 780 mm bij treinen van het type LINT 27/H en LINT 41/H.

Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Typerend aan dit treinstel is de grote voorruit. De treinen werden geleverd als tweedelig dieseltreinstel met mechanische overbrenging. De trein heeft een lagevloerdeel. Deze treinen hebben Scharfenbergkoppelingen en kunnen tot drie stuks gecombineerd in treinschakeling rijden. Zij zijn uitgerust met luchtvering.
De treinstellen hebben een computergestuurde luchtdrukrem van Mannesmann-Rexroth, met automatische lastafregeling (remvermogen wordt aangepast naar belading). Als terugvaloptie voor de computersturing is er ook een remkraan aanwezig, ingesteld op de snelwerkende stand P. Beide luchtdrukremsystemen maken gebruik van de schijfremmen op de assen. Verder is er nog een hydrodynamische rem en een magneetrem aanwezig.

In Nederland word de LINT op het moment ingezet door Arriva op de Maaslijn tussen Nijmegen en Venray en op de Vechtdallijnen tussen Almelo en Hardenberg en door Keolis Nederland tussen Zutphen en Oldenzaal.