In juli 2020 sloot de Deutsche Bahn een overeenkomst met Siemens Mobility voor maximaal 90 treinstellen van het platform Velaro MS (Multi Systeem). De Baureihe 408 wordt onderdeel van de ICE 3-vloot en wordt aangeduid als ICE 3neo.
In vergelijking met de Baureihe 407, zijn deze treinen uitgerust met twee extra deuren en een deur die exclusief bedoeld is voor rolstoelgebruikers. Tevens zijn er acht fietsplaatsen beschikbaar en zijn er meer bagagerekken toegevoegd. Een opvallende toevoeging aan het interieur is de kleurrijke accentverlichting die een unieke sfeer creëert. Bovendien zijn de ramen aangepast voor het beter doorlaten van mobiele signalen, wat de connectiviteit tijdens de reis verbetert.
De eerste zestien treinstellen werden geleverd met een interieur dat vergelijkbaar is met de rest van de ICE-vloot in Duitsland.
Vanaf het zeventiende treinstel, worden de treinstellen uitgerust met een vernieuwd interieur. Dit vernieuwde interieur heeft een houten look en met andere stoffen en een aangepaste ergonomie met een rugleuning en het zitkussen die afzonderlijk van elkaar versteld kunnen worden.
Sinds december 2022 worden de treinstellen ingezet op de hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt am Main.
Medio juni 2024 zal de ICE 3neo de ICE 3M, gaan vervangen op de internationale verbindingen naar Amsterdam en Brussel.