Beschrijving

DM'90

Het Dieselmaterieel '90 (DM '90), met als officiële bijnaam Buffel, is een serie Nederlands spoorwegmaterieel, bestaande uit 53 tweedelige dieseltreinstellen. De stellen zijn deels gebaseerd op het Stoptreinmaterieel '90, de Railhopper. De Buffels worden vanaf 1996 ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.

De NS bestelde 53 treinstellen in 1993 bij Talbot, het huidige Bombardier, in Aken. De complete elektrische uitrusting, treinbesturing en diagnosefuncties werden door Holec Ridderkerk (inmiddels Alstom) geleverd. Duewag in Krefeld bouwde het interieur in en vanaf daar werden de treinstellen naar Nederland overgebracht. De 3401 kwam op 12 maart 1996 uit de fabriek in Krefeld gerold. In 1998 stelde NS het laatste treinstel, de 3453, in dienst.
Het was aanvankelijk de bedoeling om een vervolgserie tweewagenstellen te bestellen, en eventueel ook een DM'90-motorrijtuig (1-wagenstel) te ontwikkelen. Hiervan is niets terechtgekomen door de komst van nieuwe vervoerders op de diesellijnen.
Het materieel werd eind jaren 90 op een groot deel van de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen geïntroduceerd. In de periode hierna werd een groot deel van deze trajecten openbaar aanbesteed, waarbij in de meeste gevallen de exploitatie naar andere vervoerders ging. Syntus nam hierbij een aantal DM'90 treinstellen over. Andere vervoerders maakten tijdelijk gebruik van enkele treinstellen. Een ander deel van het DM'90 verschoof tijdelijk naar een aantal stoptreindiensten op volledig geëlektrificeerde trajecten.
Het DM'90 werd ook verhuurd aan onder andere Syntus, Veolia en Arriva.

Met ingang van de dienstregeling 2018 (december 2017) worden de treinen tussen Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede gereden door Keolis en daarvoor zijn de eerder genoemde lijnen geëlektrificeerd. Hierdoor is DM'90 overbodig geworden bij NS en is het materieel terzijde gesteld.
48 van de 53 treinstellen werden in 2017 verkocht aan de Roemeense vervoerder Trans Feroviar Călători (Ferotrans). Hoewel de transactie was afgerond, waren de stellen in september 2019 nog in Nederland aanwezig door problemen met de doorvoer door Duitsland en Oostenrijk. Na een gerechtelijke uitspraak werd NS in september 2019 opnieuw eigenaar.
Drie jaar na de buitendienststelling zijn 32 treinstellen in november 2020 verkocht aan de Poolse spoorwegmaatschappij Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL). Eind november 2020 vertrokken de eerste vier stellen vanuit Amsterdam richting Polen. 
Een uitzondering hierop, is treinstel 3426. Op 6 november 2017 bekend werd gemaakt, dat dit stel toegevoegd is aan de collectie van Het Spoorwegmuseum.