Beschrijving

DDZ

De DDZ is dubbeldeksmaterieel, bestaande uit gemoderniseerde stoptreinrijtuigen van het type DD-AR en motorrijtuigen mDDM. De revisie van 240 rijtuigen, heeft tussen 2009 en 2014 plaatsgevonden bij NedTrain in Haarlem. Hiervan zijn 50 treinstellen (30 vierwagen- en 20 zeswagentreinstellen) gevormd.  

Tijdens de revisie, is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de indeling ten opzichte van DD-AR ingrijpend te wijzigen. De bovenverdieping is ingericht voor lezende en werkende reizigers en heeft tevens gedeeltelijk stiltecompartimenten. De stoelen staan voornamelijk in coachopstelling. De benedenverdieping richt zich op de overige individuele reizigers en op samenreizende groepen. Er zijn hier meer stoelen in vis-à-vis opstelling en per reizigerscompartiment is er een L-vormige "loungebank" geplaatst.
In de rijtuigen verdwenen de zogenaamde "knuffelhoekjes" (open hokjes op de benedenverdieping, naast het gangpad tussen het ondercompartiment en het trapje omhoog naar het balkon). Deze ruimtes zijn bij het reizigerscompartiment getrokken. Verder is ieder rijtuig voorzien van het reizigersinformatiesysteem OBIS, WiFi en camerabewaking op de balkons. In het treinstel is van de toiletten, er één toegankelijk voor mindervaliden. De toiletten zijn voorzien van een gesloten toiletsysteem en een op het balkon geplaatste bioreactor die onder normale omstandigheden maar eens in de drie maanden geleegd behoeft te worden. De toiletten hebben ook een eigen omroepsysteem om de reiziger, te laten weten of het toilet vrij is of bezet. In het oog springende interieurdetails zijn de op de glazen pendeldeuren geplaatste bronzen deurgrepen en de grote ronde plafondverlichting. Verder is ernaar gestreefd het interieur ruimte, sfeer en openheid te laten uitstralen.
Bij het motorrijtuig (mBk) en het stuurstandrijtuig (ABvk) zijn de drie afzonderlijke frontruiten van de cabines vervangen door een grote frontruit. Achter deze ruit zijn de oorspronkelijke raamstijlen wel gebleven. Hierdoor is de "kooiconstructie" van de cabine ongewijzigd gebleven. Op de frontruit zijn twee elektrische ruitenwissers en een bijbehorende sproeiinstallatie geplaatst. De zijramen in de beide cabines zijn dichtgemaakt.
De zijkanten van de trein tonen de van het VIRM bekende blauwe banen op een gele ondergrond en volgen de niveaus van de compartimenten: bij de meeste rijtuigen hoog en laag, maar met een (iets lager) hoog niveau bij het motorrijtuig, en met een tussenniveau aan de uiteinden van elk rijtuig. Het ontbreken van de lage blauwe baan bij de mBk is het opvallendste verschil met de belijning van het VIRM.  

In december 2020 werden alle treinstellen van het type DDZ tijdelijk uit de dienstregeling gehaald in verband met meldingen over trillingen bij hoge snelheid. Vastgesteld werd dat de oorzaak het remsysteem van de DDZ-treinstellen zat, dat zorgde voor ongelijkmatige slijtage aan de wielbanden, die daardoor vervormden. Om dit te voorkomen werd het remsysteem op een aantal punten aangepast. De tijdelijke buitendienststelling heeft uiteindelijk een jaar geduurd.  

In april 2020 is de NS begonnen met een aanbestedingsprocedure voor een vervanger van DDZ in 2027, omdat deze dan tegen het einde van zijn levensduur zit. Deze vervanger moet bestaan uit een combinatie van enkel- en dubbeldeksrijtuigen voor een optimale toegankelijkheid en geschikt zijn voor snelheden tot 160 km/uur.