In april 2016 bestelde Connexxion twee treinstellen bij Stadler. De bestelling is nodig vanwege de gestegen reizigersaantallen en als vervanging van de 5037. De reden dat er voor de FLIRT gekozen is, is omdat treinstellen van de bestaande series GTW niet meer toegelaten worden in Nederland.
De 5037 zal na aflevering van de twee nieuwe treinstellen overgedaan aan Arriva, dat het treinstel zal gaan inzetten tussen Zwolle en Emmen. Zo ver kwam het echter niet. Het treinstel ging al in december 2016 naar Arriva. Als tijdelijke oplossing rijden er twee GTW's van Breng, welke de 5037 vervangen.
Op 13 september 2017 werden de treinstellen 5038 en 5039 afgeleverd. Zij werden vanaf Bad Bentheim door de 303001 van Strukton naar Amersfoort gesleept en op de Bokkeduinen geplaatst.
De treinstellen zijn lichtblauw. In het stel zijn 104 zitplaatsen, 12 klapzittingen en een vacuümtoilet aanwezig.
De treinstellen hebben een maximumsnelheid van 160 km/h, maar zullen worden toegelaten voor een snelheid van 140 kilometer per uur en zijn geschikt voor 1,5 kV gelijkstroom.
De treinstellen zullen hun onderhoud krijgen in de eigen werkplaats van Connexxion op Amersfoort Bokkenduinen.
De treinstellen op de Valleilijn, tussen Amersfoort en Ede-Wageningen, ingezet gaan worden vanaf maandag 5 februari 2018.