Begin 2007 bestelde Veolia acht elektrisch aangedreven GTW's, voor op de Heuvellandlijn (Maastricht Randwyck, Maastricht, Heerlen en Kerkrade Centrum). Deze bestelling betrof vijf GTW 2/6 (stelnummers 7501-7505) en drie GTW 2/8 (stelnummers 7651-7653). Deze treinen werden in het najaar 2008 geleverd. Op de Heuvellandlijn kon nog gebruikgemaakt worden van het al dienstdoende materieel Mat '64, waardoor van vertragingen e.d. nauwelijks sprake was gedurende de aflos.
Op woensdag 25 juni 2008 vond de "roll out" van het eerste elektrische treinstel met de aanduiding The Flying Dutchman plaats bij Stadler Rail AG in Bussnang. Op 19 september 2008 reed de eerste elektrische GTW op de Heuvellandlijn.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Het treinstel heeft een lagevloerdeel. Deze treinstellen kunnen tot vier stuks gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.
De treinstellen hebben een instap op perronhoogte door een uitschuiftrede waardoor rolstoelgebruikers zelfstandig kunnen reizen, er zijn stopcontacten in de eerste klas en op elk balkon, airco, TFT- én LED-informatieschermen door de gehele trein en toiletten met gesloten systeem geschikt voor rolstoelgebruikers. De sociale veiligheid wordt vergroot met camera's en noodknoppen. De stellen waren bij Veolia Transport Nederland voornamelijk wit geschilderd, met horizontale rode en grijze streep en rode deuren. Ook is op de zijkant van het "powerpack" (kort rijtuig met daarin de energievoorziening en aandrijving) een portret te zien van de persoon naar wie het treinstel vernoemd is. Verder zijn de treinstellen voorzien van spiegels.
Dankzij een donker getinte glazen cabinedeur hebben passagiers een vrij uitzicht over machinist en spoorweg. De tweede klas heeft een voor Nederland ongebruikelijke "2+3"-opstelling van de zitplaatsen (vis-à-vis). De eerste klas heeft de "2+2"-opstelling. Drie treinstellen met drie rijtuigen (GTW 2/8) bieden ieder 193 zitplaatsen en vijf treinstellen met twee rijtuigen (GTW 2/6) bieden ieder 124 zitplaatsen. Alle treinstellen hebben 16 zitplaatsen in de eerste klas.
Na afloop van de Veolia-concessie zijn deze treinstellen overgenomen door Arriva, wederom voor inzet op de Heuvellandlijn. Hier blijven ze rijden tot het einde van de consessie in 2031, voornamelijk in de stoptrein RS15 tussen Sittard en Kerkrade Centrum. Sporadisch worden ze ook ingezet in de stoptrein RS18 tussen Heerlen en Maastricht Randwyck en in de stoptrein RS12 tussen Maastricht Randwyck en Roermond.
De treinstellen zijn omgenummerd en werden in de periode van september 2017 tot en met april 2018 bij Talbot in Aachen gespoten in de huisstijl van Arriva in Limburg. Hierbij werd tevens de bekleding aangepast, vergelijkbaar aan de FLIRT 3 van Arriva.
De treinstellen van de Heuvellandlijn worden bij Stadler Rail te Blerick technisch onderhouden.