Op 2 juni 2015 werd bekend dat Arriva de concessie voor al het regionale vervoer in Limburghad gewonnen. Op 26 juni 2014 werd begonnen met inschrijven en eind november 2014 werd bekend dat Abellio, Arriva en Veolia zich hadden ingeschreven. De concessie heeft een looptijd van 15 jaar en begint vanaf de dienstregeling 2017.
Op 10 februari 2016 werd Abellio als winnaar gekozen, maar viel door aanbestedingsfouten af. Veolia was een andere kandidaat, maar doordat het bod te hoog was, vielen zij af.
Voor het treinvervoer bestelde Arriva 36 treinstellen FLIRT 3, twee- en driedelig. Als eerste zijn er 15 tweedelige treinstellen geleverd. Nadat de Maaslijn is voorzien van bovenleiding, komen hier 13 driedelige treinstellen te rijden. Om ook naar Luik (België) en Aken (Duitsland) te kunnen rijden, zijn er 8 tricourante driedelige treinstellen besteld. De treinstellen worden geassembleerd bij de Stadler-vestiging in Siedlce (Polen).
Op 2 juli 2016 werd het eerste treinstel, met treinstelnummer 450, via Bad Bentheim naar Amersfoort overgebracht. Op 14 juli 2016 werd het treinstel naar Blerick gesleept voor een perspresentatie, welke een dag later, op 15 juli 2016 plaatsvond. Op 16 juli 2016 keert de combinatie terug naar Amersfoort. Op 30 juli 2016 arriveerde de treinstellen 451 en 452 in Nederland. Het eerste tricourante treinstel, met treinstelnummer 550, arriveerde in Nederland op 19 september 2017.
Tussen augustus 2016 en december 2016 vonden er met de tweedelige treinstellen diverse testritten op het Nederlandse spoor plaats, hierdoor kon het treinpersoneel ervaring op doen met deze treinstellen.
De rijtuigen zijn opgebouwd uit een aluminium bodemplaat, met daarop de zijwanden en het dak gelast. In het dak zijn kabelgoten aangebracht om alle kabels weg te werken. Elk rijtuig is voorzien van twee zwenk/zwaaideuren van 1,3 meter breed. De treinstellen zijn voorzien van elektronische koersrollen. De treinstellen zijn voorzien van twee stroomafnemers. Onder de cabines zijn de treinstellen geplaatst op eigen draaistellen. De overige bakken rusten op gezamenlijke draaistellen. De front- en sluitseinen zijn aan de onderzijde van het raam geplaatst. Het bovenste frontsein is boven het raam geplaatst. Tussen dit frontsein en het raam is een bestemmingsdisplay geplaatst. Onder de frontseinen zijn de crashbuffers geplaatst, met daar tussen de Scharfenberg-koppeling.
Op het dak bevinden zich de tractie- en luchtapparatuur. Hierdoor kunnen defecte delen makkelijk vervangen worden door nieuwe of gereviseerde delen. Door het plaatsen van de apparatuur op het dak, is een lage vloer verkregen in het treinstel. Hierdoor kan er makkelijker ingestapt worden door mensen die moeite hebben met een hoge instap. Elk rijtuig is voorzien van twee balkons, welke korte afstand van elkaar geplaatst zijn, zodat er snel in- en uitgestapt kan worden. Tussen de deuren zit 3 of 4 ramen, afhankelijk van de bakovergang. De koprijtuigen hebben vanaf het laatste balkon tot aan de cabine 2 ramen. Tussen deze ramen en de cabine bevindt zich een gangpad met aan weerszijden kasten met elektronica. De deuren liggen gelijk met de zijwand, zodat een glad geheel verkregen wordt aan de zijkant. Slechts enkele ramen zijn uitgevoerd als klapraam, wat dient als noodventilatie. De deuren worden centraal gesloten door middel van luchtdruk. De machinist kan tijdens een stop de deuren aan een zijde vrijgeven, terwijl de andere zijde gesloten blijft. De conducteur kan met een sleutel alle deuren tegelijkertijd sluiten. De cabinedeuren zijn als klapdeuren uitgevoerd met een klein venster. Naast de cabinedeur is in de cabine nog een raam te vinden, zodat de machinist ook op zij kan kijken. In de cabine is een camera geplaatst die naar voren is gericht, zodat ongevallen beter geanalyseerd kunnen worden.
Het interieur bestaat een stalen frame met daarop losse stoelen. De eersteklasstoelen hebben zijn grijs met oranje leer. Tussen de zitplaatsen is een armleuning. De stoelen in de tweede klas hebben blauwe stof. De zitplaatsen voor mindervaliden en zwangere worden door middel van pictogrammen aangegeven in de stof van de stoelen. Tegenover en achter het toilet zijn klapzittingen. Tussen de eersteklasafdeling en de rest van de trein zitten twee glazen schuifdeuren. Haaks boven de stoelen zijn de bagagerekken geplaatst. Prullenbakken zijn geplaatst op de balkons en onder de kleine tafels in de vis-á-vis opstelling. Bij de stoelen in coach-opstelling zijn er klaptafels geplaatst in de daar voor geplaatste stoel. In het midden van het dak is de tl-verlichting opgehangen. Onder elke bank is een stopcontact en een aansluiting voor USB-stekkers. Het treinstel is voorzien van wifi.
De besturing van het treinstel geschied door middel van een schakelpook. Door de elektrische en pneumatische verbindingen in de Scharfenberg-koppelingen kan het in treinschakeling rijden met andere treinstellen. De maximale gekoppelde lengte bedraagt hierbij rijtuigbakken. De treinstellen zijn voorzien van ATB-NG, welke ook overweg kan met ATB-EG en zijn voorbereidt voor de inbouw van ERTMS. De tractie-installatie is geschikt voor zowel 1500 als 3000 volt gelijkspanning van de bovenleiding.
De koppen van de treinstellen zijn wit geschilderd. De rest van het rijtuig is donkerblauw. Tussen de kop en het eerste raam is de leeuw van de Limburgse vlag te zien. Boven en onder de ramen is een blauwe bies geschilderd. De deuren zijn licht blauw geschilderd, zodat zij snel opvallen. De crashbuffers zijn donkergrijs. Elk rijtuig is voorzien van een wit Arriva-logo.
Voor de draaistellen is gebruik gemaakt van Jacobsdraaistellen. Voor de primaire vering van de draaistel is gebruik gemaakt van schroefveren. De secundaire vering bestaat uit elliptisch gevormde bladveren en schroefveernesten. Het remsysteem is elektro pneumatisch. Hierbij zorgen elektrische signalen voor het bedienen van de remcilinders met ingebouwde remverstellers. De remcilinders zorgen er voor dat de remschijven op de wielband worden gedrukt of er los van komen. De elektrische aansturing zorgt er voor dat de trein sneller en gelijkmatiger remt, ongeacht de lengte van de trein. Als remkraan wordt gebruik gemaakt van de schakelpook.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling, welke in december 2016 is ingegaan, worden de treinstellen ingezet. De tweedelige treinstellen worden ingezet op de RS12 tussen Roermond en Maastricht Randwyck en op de RS18 tussen Heerlen en Maastricht Randwyck.
Sinds januari 2019 worden de tricourante treinstellen ingezet op de RE18 en is het mogelijk om vanuit Maastricht via Heerlen naar Aken te reizen. Wanneer de RE18 verlengt zal worden naar Luik, is nog niet bekend.