Beschrijving

VIRMm

De eerste generatie van het Dubbeldeksinterregiomaterieel (VIRM-1) wordt vanaf 2016 een stuk moderner. Het project gaat volgens een woordvoerder "enkele honderden miljoenen" kosten. De NS verwacht dat de treinen 20 procent zuiniger worden, door het gebruik van led-verlichting en zuinigere klimaatinstallaties. Op donderdag 18 september 2014 werd begonnen met het Pre-Try-Out (PTO) vierdelige treinstel 9411, kort hierna werd in november 2014 begonnen met het zesdelige treinstel 8637 als Try-Out (TO). De overige 79 treinstellen wordt tussen 2016 en 2020 bij NS Onderhoud & Service in Haarlem gemoderniseerd waarbij de vierwagentreinstellen als eerste aan de beurt waren.
Het interieur is vergelijkbaar met dat van de DDZ met de stoelen beneden in vis-à-vis-opstelling en boven in coachopstelling. De ruimte voor de (verwijderde) liftschachten wordt op de benedenverdieping gebruikt als bagageruimte en er komt een loungebank op de benedenverdieping van de ABv-rijtuigen. Ook worden er per rijtuig, op iedere verdieping overhoeks 4 noodventilatieramen geplaatst. Deze hebben als doel om bij langdurige uitval van de klimaatunit voor voldoende frisse lucht te kunnen zorgen. De voor mindervalide toegankelijke balkons worden van een OBIS-scherm voorzien waarop reisinformatie wordt getoond. De toiletten worden geschikt gemaakt voor rolstoelers en zullen net als de later afgeleverde stammen voorzien gaan worden van een gesloten toiletsysteem met bio-installatie. Een vierdelige stam krijgt de beschikking over twee toiletten. Een zesdelige stam over 3 toiletten. De toiletten zijn voorzien van een normaal toilet en van een urinoir. In de eerste klas worden stopcontacten aangebracht.
Het eerste in serie gemoderniseerde treinstel is de 9404, welke eind januari 2017 werd afgeleverd door de werkplaats in Haarlem. De 9411 heeft in juli 2016 zijn eerste proefritten gereden. Begin september 2016 heeft het stel drie dagen te Rotterdam Centraal gestaan ter bezichtiging, waar het publiekelijk toegankelijk was.
In maart 2017 werd VIRMm-1 officieel toegelaten voor de reizigersdienst.

Op 1 maart 2018 werd bekend gemaakt dat vanaf 2021 de treinstellen uit de series VIRM-2 en VIRM-3 gereviseerd gaan worden, in aansluiting op de revisie van VIRM-1. In tegenstelling tot de eerder verbouwde treinstellen, krijgen deze een ander meubilair. Zowel in de eerste klas als ook in de tweede klas worden er stopcontacten en USB-aansluitingen in het meubilair verwerkt. Ook het toilet wordt op een aantal punten gewijzigd, zodat er minder storingen op zullen gaan treden.
Op 1 oktober 2018 werd het zesdelige treinstel 8741 als Try-Out binnen genomen voor deze revisie in de Haarlemse werkplaats.