Beschrijving

VIRMm

De eerste generatie van het Dubbeldeksinterregiomaterieel (VIRM-1) wordt vanaf 2016 een stuk moderner. Het project gaat volgens een woordvoerder "enkele honderden miljoenen" kosten. De NS verwacht dat de treinen 20 procent zuiniger worden, door het gebruik van led-verlichting en zuinigere klimaatinstallaties. Op donderdag 18 september 2014 werd begonnen met het Pre-Try-Out (PTO) vierdelige treinstel 9411. De overige 81 treinstellen wordt tussen 2016 en 2020 bij NedTrain in Haarlem gemoderniseerd waarbij de 4 vierwagentreinstellen als eerste aan de beurt zijn.
Het interieur is vergelijkbaar met dat van de DDZ met de stoelen beneden in vis-à-vis-opstelling en boven in coachopstelling. De ruimte voor de (verwijderde) liftschachten wordt op de benedenverdieping gebruikt als bagageruimte en er komt een loungebank op de benedenverdieping van de ABv-rijtuigen. Ook worden er op iedere verdieping overhoeks 4 noodventilatieramen geplaatst. Deze hebben als doel om bij langdurige uitval van de klimaatunit voor voldoende frisse lucht te kunnen zorgen. Het rolstoeltoegankelijke balkon wordt van een OBIS-scherm voorzien waarop reisinformatie wordt getoond. Tevens is op dit balkon een, van een urinoir voorzien, universeel toilet geplaatst. In de eerste klas is iedere dubbele zitplaats voorzien van een stopcontact voor het gebruik van onder andere laptops. Er zijn in de stilte zonne van het AB-rijtuig een stoorzender volgens het Kooi van Faraday principe gemonteerd. De werking is vergelijkbaar met een GSM-jammer. De in de ABv6 geplaatste snelschakelaar wordt vervangen door het type dat ook al in VIRM-4 is geplaatst. Zeswagentreinstel 8637 is (korte tijd na de 9411) als Try-Out (TO) treinstel als tweede afgeleverd bij de werkplaats Haarlem.

Het eerste in serie gemoderniseerde treinstel is de 9404, welke eind januari 2017 buiten de werkplaats langs het hoofdspoor is gezet (en al snel graffiti bevatte). De 9411 heeft op 6 juli 2016 zijn eerste proefritten gereden. Begin september 2016 heeft het stel drie dagen te Rotterdam Centraal gestaan ter bezichtiging, waar deze publiekelijk toegankelijk was.

In februari 2017 was de eerste inzet van het zeswagenstel 8637. Dit treinstel heeft een tijdje in de serie 4500 Amsterdam - Enkhuizen proefgereden, tot het stel defect raakte.
Op 27 maart werd VIRMm officieel toegelaten voor de reizigersdienst.