Beschrijving

Thalys

Ter vervanging van de langzamere getrokken treinen tussen België, Duitsland, Frankrijk en Nederland, besluiten de spoorwegmaatschappijen van deze landen om een netwerk van hogesnelheidstreinen op te zetten, is het bedrijf Thalys International, een joint venture van SNCF (62% eigendom), NMBS (28% eigendom) en DB (10% eigendom) met NS als 'strategische partner' zonder aandeel in het bedrijf, ontstaan.
Sinds 2 juni 1996 voorziet de Thalys in hogesnelheidsdiensten tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Tot december 1997 reed de Thalys alleen op de verbinding tussen Parijs, Brussel en Amsterdam, ter vervanging van de klassieke internationale treinen, behalve de nachttrein Amsterdam - Parijs die bleef rijden.
Op 14 december 1997 werd het netwerk van Thalys aanzienlijk uitgebreid. Zo werd er in België een verbinding gestart naar onder andere Brugge, Gent en Oostende, en werd een nieuwe lijn geïntroduceerd naar Aken en Keulen. Tegelijkertijd werd de reistijd tussen Brussel en Parijs teruggebracht naar een kleine anderhalf uur doordat de hogesnelheidslijn tussen Brussel en de Franse grens in gebruik werd genomen.
Door ingebruikname van nieuwe HSL-trajecten tussen Luik en Aken en tussen Antwerpen en Rotterdam werd de reistijd vanaf december 2009 sterk ingekort. Brussel-Zuid en Amsterdam Centraal liggen sindsdien iets minder dan 2 uur uit elkaar.
Vanaf 12 april 2014 zet Thalys dagelijkse rechtstreekse treinen tussen Lille Europe en Amsterdam in. In april 2015 werden de twee weinig rendabele verbindingen met Luik en Oostende opgeheven. Sinds 2014 is het aantal treinen op het traject tussen Amsterdam en Brussel verhoogd, na het buiten dienst stellen van de Fyra.

De PBA-stellen zijn van het type TGV Réseau en zijn onderdeel van een serie van in totaal 90 stellen. De overige stellen worden in de SNCF-kleuren ingezet in Frankrijk, Italië en België. Treinstel 4531 is gebouwd als Thalys, maar later omgebouwd tot TGV Réseau en vernummerd in 4551.
Technisch zijn de PBKA-stellen vrijwel gelijk aan de PBA-stellen. Wel hebben de PBKA-stellen de beveiligingssystemen voor het Duitse spoorwegnet, waardoor zij dienst kunnen doen op de verbinding tussen Parijs en Keulen. Uiterlijk verschillen de twee types van elkaar doordat de PBA-stellen een oude, en de PBKA-stellen een nieuwe kop hebben. De PBA-stellen en PBKA-stellen kunnen met elkaar gekoppeld worden.

Tussen 2009 en 2011 zijn alle stellen gereviseerd. Hierbij wordt het interieur opgeknapt en krijgen de treinstellen een schilderbeurt. De kleuren blijven hetzelfde, alleen het Thalys logo op de motorrijtuigen is groter aangebracht. Daarnaast werden de treinstellen voorzien van ERTMS
In het najaar van 2016 begint de nieuwe revisiecyclus van de 26 treinstellen. Deze revisie richt zich alleen op de rijtuigen. De motorwagens worden niet gereviseerd. Zij worden gereviseerd in de werkplaats te Hellemmes in Frankrijk. Als eerste is de 4539 afgeleverd na revisie. Op 28 september 2016 maakt het treinstel een proefrit. Op 7 oktober 2016 is het treinstel afgeleverd. De treinstellen ondergaan ook een schilderbeurt. Hierbij valt op dat de grijze band nu alleen rond de ramen is aangebracht. Voor een groter contrast zijn de deuren rood geschilderd. In het interieur zijn de stoelen opnieuw bekleed en is de vloerbedekking vervangen. De revisiebeurt duurt ongeveer 2 maanden per treinstel. Als eerste worden de treinstellen van het type PBA gereviseerd, gevolgd door de treinstellen PBKA.