Beschrijving

Thalys

De Train à Grande Vitesse, afgekort TGV, is een Franse hogesnelheidstrein van de SNCF, gebouwd door Alstom. De eerste TGV was een prototype met aanduiding TGV 001. Deze werd niet elektrisch aangedreven maar met een gasturbine, waarbij deze turbine een generator aandreef die de elektromotoren op de assen voedde. Na de oliecrisis van 1973 stapte de SNCF over op elektrische tractie. Kenmerkend aan de TGV-familie zijn de aparte motorrijtuigen aan de voor- en achterzijde van de trein.
Voor de TGV's zijn en worden speciale Lignes à Grande Vitesse (hogesnelheidslijnen) aangelegd.
De eerste reguliere inzet van de TGV was op 27 september 1981 op de Ligne à Grande Vitesse (LGV) Sud-Est tussen Parijs en Lyon. Vijf dagen eerder was de trein officieel in gebruik gesteld door president François Mitterrand. Op deze eerste lijn haalden de TGV's snelheden tot 270 kilometer per uur in de reguliere dienst.

De TGV Thalys PBA is een type hogesnelheidstrein uit de TGV-familie dat sinds 1996 wordt ingezet op de lijnen van het Thalys-netwerk tussen Parijs, Brussel, en Amsterdam (PBA).
De TGV Thalys PBKA is een type hogesnelheidstrein uit de TGV-familie dat sinds 1996 wordt ingezet op de lijnen van het Thalys-netwerk tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam (PBKA).

De PBA-stellen zijn van het type TGV Réseau en zijn onderdeel van een serie van in totaal 90 stellen. De overige stellen worden in de SNCF-kleuren ingezet in Frankrijk, Italië en België. Treinstel 4531 is gebouwd als Thalys, maar later omgebouwd tot TGV-Réseau en vernummerd in 4551.

Technisch zijn de stellen vrijwel gelijk aan de PBA-stellen. Wel hebben de PBKA-stellen de beveiligingssystemen voor het Duitse spoorwegnet, waardoor zij dienst kunnen doen op de verbinding tussen Parijs en Keulen. Uiterlijk verschillen de twee types van elkaar doordat de PBA-stellen een oude, en de PBKA-stellen een nieuwe kop hebben.

Treinstellen PBA en PBKA kunnen met elkaar gekoppeld worden.