Beschrijving

Spurt Maaslijn

Velios was de naam die Veolia Transport Nederland gebruikte voor de dieselelektrische treinstellen van het type GTW van de Zwitserse fabrikant Stadler Rail.
Op de Maaslijn loste Velios het oude Wadloper-materieel in eerste instantie af op het spitstraject Nijmegen-Venray. Naarmate meer nieuw materieel werd afgeleverd, werd Velios ook ingezet op het traject Nijmegen-Roermond.

Op 6 oktober 2006 maakte Veolia bekend dat het 16 dieseltreinstellen bij Stadler had besteld voor de inzet op de Maaslijn (Nijmegen - Venlo - Roermond), waarvan tien stuks GTW 2/6 (stelnummers 7201-7210) en zes stuks GTW 2/8 (stelnummers 7351-7356). Deze lijn zou per 14 december van dat jaar samen met de Heuvellandlijn door Veolia van de NS worden overgenomen, maar de treinen konden pas aan het einde van 2007 geleverd worden. Om die periode te overbruggen werden tijdelijk afgedankte Wadlopers gehuurd van de NS, in plaats van de Buffels die daarvoor op de Maaslijn reden; deze had NS zelf nodig en kon het slechts voor een periode van 10 jaar verhuren. De Wadlopers konden de snelheden van de moderne GTW's echter niet halen. Dit resulteerde in vertragingen, uitval en aangepaste dienstregelingen, waarbij enkele stations voorlopig werden geschrapt.
Op vrijdag 12 oktober 2007 vond de "roll out" van het eerste treinstel (stelnummer 7201) plaats bij Stadler Rail AG in Bussnang. De treinstellen rijden sinds november 2007 op het traject Nijmegen – Roermond, om te beginnen de spitstreinen Nijmegen – Boxmeer. Sinds 9 december 2007 worden ze structureel ingezet op het gehele traject Nijmegen – Roermond. 
Omdat na verloop van tijd bleek dat het aantal reizigers op de Maaslijn sinds de komst van Veolia sterk was toegenomen, besloot het bedrijf om de capaciteit op die lijn uit te breiden. In september 2008 bestelde Veolia extra tussenrijtuigen om vier dieselelektrisch aangedreven GTW2/6 voor de Maaslijn te verlengen tot GTW 2/8. De treinstellen 7207 - 7210 zijn omgenummerd naar respectievelijk 7357 - 7360, waarna Veolia beschikt over 10 driedelige en 6 tweedelige stellen Velios. Om die periode te overbruggen had Veolia twee Buffels, die voorheen op de Maaslijn reden, gehuurd van de NS. Eind november arriveerde ook het laatste treinstel in Nederland, waarmee een einde kwam aan de inzet van de Buffels.

Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Het treinstel heeft een lagevloerdeel. Bij de diesel-elektrische versie drijven twee MAN dieselmotoren ieder een dynamo met een elektromotor aan. Deze treinstellen kunnen tot vier stuks gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering. 
De treinstellen hebben een instap op perronhoogte door een uitschuiftrede waardoor rolstoelgebruikers zelfstandig kunnen reizen, er zijn stopcontacten in de eerste klas en op elk balkon, airco, TFT- én LED-informatieschermen door de gehele trein en toiletten met gesloten systeemgeschikt voor rolstoelgebruikers. De sociale veiligheid wordt vergroot met camera's en noodknoppen. De stellen waren bij Veolia Transport Nederland voornamelijk wit geschilderd, met horizontale rode en grijze streep en rode deuren. Ook is op de zijkant van het "powerpack" (kort rijtuig met daarin de energievoorziening en aandrijving) een portret te zien van de persoon naar wie het treinstel vernoemd is. Verder zijn de treinstellen voorzien van spiegels. 
Dankzij een donker getinte glazen cabinedeur hebben passagiers een vrij uitzicht over machinist en spoorweg. De tweede klas heeft een voor Nederland ongebruikelijke "2+3"-opstelling van de zitplaatsen (vis-à-vis). De eerste klas heeft de "2+2"-opstelling. Tien treinstellen met drie rijtuigen (GTW 2/8) bieden ieder 193 zitplaatsen en zes treinstellen met twee rijtuigen (GTW 2/6) bieden ieder 124 zitplaatsen. Alle treinstellen hebben 16 zitplaatsen in de eerste klas.

Na afloop van de Veolia-concessie zijn deze treinstellen overgenomen door Arriva, wederom voor inzet op de Maaslijn. Hier blijven ze rijden totdat, naar verwachting in 2020, de Maaslijn geëlektrificeerd is.
De treinstellen zijn omgenummerd en beplakt met de huisstijl van Arriva in Limburg en hebben daarbij een willekeurige naam gekregen, uit de poule met de namen die voorheen bij Veolia Transport Nederland, inclusief portret, op de stellen te vinden waren.