Beschrijving

Keolis FLIRT 3

In 2015 wint Syntus de concessie op de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwollen en Enschede. Zij bestelt hiervoor materieel bij Stadler. In eerste instantie is er sprake van dat Syntus 17 treinstellen gaat bestellen. Dit zijn 4 vierdelige treinstellen en 13 driedelige treinstellen. Op 2 maart 2016 wordt het contract getekend tussen Syntus en Stadler voor de levering van 16 treinstellen. Het contract heeft een waarde van 125 miljoen euro. Dit is inclusief het onderhoud aan de treinstellen voor 15 jaar. Voor dit onderhoud wordt in Hengelo een nieuwe werkplaats gebouwd, naast de bestaande werkplaats van NedTrain. Er worden negen driedelige treinstellen geleverd en zeven vierdelige treinstellen. Het eerste treinstel zal in juni 2017 worden geleverd. De treinstellen worden in het Zwitserse Bussnang gebouwd. Op 1 juni 2017 was er een persmoment in IBS-Zentrum van Stadler in Erlen (CH) waar de 7401 werd voorgesteld. Daar werd ook bekend gemaakt dat de door Syntus gewonnen concessie per einde 2017 onder de naam van de moedermaatschappij Keolis zal worden uitgevoerd. De 7401 is wel afgeleverd met logo's van Syntus. De 7402 is zonder logo's afgeleverd. Op 12 juni 2017 vertrekken de eerste twee treinstellen, de 7401 en 7402, uit Zwitserland. Op 13 juni 2017 komen de eerste treinstellen aan in Bad Bentheim en zijn door Strukton overgebracht naar Amersfoort.

De rijtuigen zijn opgebouwd uit een aluminium bodemplaat, met daarop de zijwanden en het dak gelast. In het dak zijn kabelgoten aangebracht om alle kabels weg te werken. Elk rijtuig is voorzien van een paar zwenk/zwaaideuren van 1,3 meter breed. De treinstellen zijn voorzien van elektronische koersrollen. De treinstellen zijn voorzien van twee stroomafnemers, type . Deze zijn geplaatst op de mB. Onder de cabine's zijn de treinstellen geplaatst op eigen draaistellen. De overige bakken rusten op gezamenlijke draaistellen. De front- en sluitseinen zijn aan de onderzijde van het raam geplaatst. Het bovenste frontsein is boven het raam geplaatst. Tussen dit frontsein en het raam is een bestemmingsdisplay geplaatst. Onder de frontseinen zijn de crashbuffers geplaatst, met daar tussen de Scharfenberg-koppeling.
Op het dak bevinden zich de tractie- en luchtapparatuur. Hierdoor kunnen defecte delen makkelijk vervangen worden door nieuwe of gereviseerde delen. Door het plaatsen van de apparatuur op het dak, is een lage vloer verkregen in het treinstel. Hierdoor kan er makkelijker ingestapt worden door mensen die moeite hebben met een hoge instap. Elk rijtuig is voorzien van een balkon. De koprijtuigen hebben vanaf het laatste balkon tot aan de cabine 2 ramen. Tussen deze ramen en de cabine bevindt zich een gangpad met aan weerszijden kasten met elektronica. De deuren liggen gelijk met de zijwand, zodat een glad geheel verkregen wordt aan de zijkant. Omdat de ramen uitgevoerd zijn als een raam, zorgt voor dit gladde uiterlijk. Slechts enkele ramen zijn uitgevoerd als klapraam. Dit dient als noodventilatie. De ramen zijn allemaal voorzien van zonneschermen. De deuren worden centraal gesloten door middel van luchtdruk. De machinist kan tijdens een stop de deuren aan een zijde vrijgeven, terwijl de andere zijde gesloten blijft. De conducteur kan met een sleutel alle deuren tegelijkertijd sluiten. De cabinedeuren zijn als klapdeuren uitgevoerd met een klein venster. Naast de cabinedeur is in de cabine nog een raam te vinden, zodat de machinist ook op zij kan kijken.
Het interieur bestaat een stalen frame met daarop losse stoelen. De eersteklasstoelen hebben rood kunstleer en grijze hoofdsteunen. De tweedeklasstoelen zijn van grijze stof en hebben blauwe of paarse hoofdsteunen. Tussen de eersteklasafdeling en de rest van de trein zitten twee glazen schuifdeuren. Boven de stoelen zijn in langsrichting bagagerekken geplaatst. Prullenbakken zijn geplaatst op de balkons. Hier kan afval gescheiden worden in papier, plastic en restafval. Bij de zitplaatsen zijn geen prullenbakken. In het midden van het dak is de tl-verlichting opgehangen. Onder elke bank is een stopcontact en een aansluiting voor USB-stekkers. Het treinstel is voorzien van wifi. Bij de balkons zijn schermen opgehangen met het reisinformatiesysteem. In de mB is een rolstoelvriendelijk toilet geplaatst. Dit toilet is een gesloten systeem, zodat niet op het spoor geloosd wordt. Boven de toiletpot is een uitklapbare babywikkelplank opgeborgen. Tegenover het toilet is ruimte om fietsen en een scootmobiel neer te zetten. Hier is ook een AED geplaatst. Tevens is er in het treinstel, zowel in de eerste als tweede klas, een stiltecoupé opgenomen. Deze is door middel van een glazen tussendeur afgescheiden van de rest van de coupé. Door de grijze hoofdsteunen is dit in het interieur zichtbaar gemaakt.
De besturing van het treinstel geschied door middel van een schakelpook. Door de elektrische en pneumatische verbindingen in de Scharfenbergkoppelingen kan het in treinschakeling rijden met andere treinstellen. De maximale gekoppelde lengte bedraagt hierbij rijtuigbakken. De treinstellen zijn voorzien van ATB en zijn voorbereidt om onder ETCS te kunnen rijden. De tractie-installatie is geschikt voor zowel 1.500 als 3.000 volt gelijkspanning van de bovenleiding.
De treinstellen zijn wit geschilderd. De koppen, het dak en de deuren zijn wit. Aan de onderzijde loopt een lichtblauwe bies. Tussen de het dak en de bies aan de onderzijde is het treinstel donkerblauw. De eerste klas is aangegeven met een witte streep. Bij de deuren zijn in het wit groot de klasse-aanduiding aangebracht.
Voor de draaistellen is gebruik gemaakt van Jacobsdraaistellen. Voor de primaire vering van de draaistel is gebruik gemaakt van schroefveren. De secundaire vering bestaat uit elliptisch gevormde bladveren en schroefveernesten. Het remsysteem is elektropneumatisch. Hierbij zorgen elektrische signalen voor het bedienen van de remcilinders met ingebouwde remverstellers. De remcilinders zorgen er voor dat de remschijven op de wielband worden gedrukt of er los van komen. De elektrische aansturing zorgt er voor dat de trein sneller en gelijkmatiger remt, ongeacht de lengte van de trein. Als remkraan wordt gebruik gemaakt van de schakelpook.

De treinstellen worden met ingang van de dienstregeling 2018 ingezet tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede. Tussen Zwolle en Enschede gaan zowel snel- als stoptreinen rijden. Doordat de infrastructuur nog niet geheel gereed is, rijden de sneltreinen tot aan de zomer van 2018 slechts tot Raalte. Na de zomer zullen de sneltreinen naar Enschede gaan rijden. Tussen Zwolle en Kampen rijden alleen stoptreinen.

De treinstellen zullen onderhouden worden in de nieuwe werkplaats van Stadler in Hengelo.