Beschrijving

DDZ

De Nieuwe Intercity Dubbeldekker (kortweg NID) is een serie dubbeldeksmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen voor gebruik in Intercitydiensten. De stoptreinstellen DD-AR uit de jaren negentig zijn tussen 2010 en 2013 door NedTrain omgebouwd tot moderne intercitytreinen. De projectnaam van deze revisie was DDZ, wat staat voor DubbelDekkerZones. Dit staat voor de inrichting waarbij de stiltecoupés altijd boven zijn en de praatcoupés beneden. In de dagelijkse praktijk wordt de benaming DDZ gebruikt.

Deze dubbeldekstreinen bestaan uit gemoderniseerde stoptreinrijtuigen type DD-AR en motorrijtuigen mDDM, die vanaf 2011 in revisie zijn gegaan om als Intercitymaterieel nog jaren mee te kunnen. Het interieur is geheel vernieuwd. Van deze gelegenheid is tevens gebruik gemaakt om de indeling ingrijpend te wijzigen. De bovenverdieping is ingericht voor lezende en werkende reizigers en heeft tevens gedeeltelijk stiltecompartimenten. De stoelen staan voornamelijk in coachopstelling. De benedenverdieping richt zich op de overige individuele reizigers en op samenreizende groepen. Er zijn hier meer stoelen in vis-à-vis opstelling en per reizigerscompartiment is er een L-vormige "loungebank" geplaatst.
In de rijtuigen verdwenen de zogenaamde "knuffelhoekjes" (open hokjes op de benedenverdieping, naast het gangpad tussen het ondercompartiment en het trapje omhoog naar het balkon). Deze ruimtes zijn bij het reizigerscompartiment getrokken. Verder is ieder rijtuig voorzien van Wifi en vancamerabewaking op de balkons. Van de twee toiletten in een vierwagentreinstel is er één toegankelijk voor mindervaliden. Beide toiletten zijn voorzien van een gesloten toiletsysteem en een op het balkon geplaatste bioreactor die onder normale omstandigheden maar eens in de drie maanden geleegd behoeft te worden. De toiletten hebben ook een eigen omroepsysteem om de reiziger, te laten weten of het toilet vrij is of bezet. In het oog springende interieurdetails zijn de op de glazen pendeldeuren geplaatste bronzen deurgrepen en de grote ronde plafondverlichting. Verder is ernaar gestreefd het interieur ruimte, sfeer en openheid te laten uitstralen.
Bij het motorrijtuig (mBk) en het stuurstandrijtuig (ABvk) zijn de drie afzonderlijke frontruiten van de cabines vervangen door een grote frontruit. Achter deze ruit zijn de oorspronkelijke raamstijlen wel gebleven. Hierdoor is de "kooiconstructie" van de cabine ongewijzigd gebleven. Op de frontruit zijn twee elektrische ruitenwissers en een bijbehorende sproeiinstallatie geplaatst. De zijramen in de beide cabines zijn dichtgemaakt. De zijkanten van de trein tonen de van het VIRM bekende blauwe banen op een gele ondergrond en volgen de niveaus van de compartimenten: bij de meeste rijtuigen hoog en laag, maar met een (iets lager) hoog niveau bij het motorrijtuig, en met een tussenniveau aan de uiteinden van elk rijtuig. Het ontbreken van de lage blauwe baan bij de mBk is het opvallendste verschil met de belijning van het VIRM.
De voormalige DDAR-treinstammen, waarbij de rijtuigen regelmatig uitgewisseld werden, worden voortaan beschouwd als treinstellenwaarvan de samenstelling onder normale omstandigheden niet zal worden gewijzigd. In totaal 240 rijtuigen, waaronder alle 50 motorrijtuigen, worden gemoderniseerd om te dienen als rijtuigen in de NID treinstellen. Hiermee worden 50 treinstellen (30 vierwagen- en 20 zeswagentreinstellen) gevormd. NID is voorzien van OBIS, het reizigersinformatiesysteem dat ook in de overige Intercitytreinen van NS is ingebouwd.