Beschrijving

DD-AR

Het dubbeldeksaggloregiomaterieel (DD-AR) is een materieelserie van de Nederlandse Spoorwegen. De naamAggloRegio komt van een nooit ingevoerde benaming voor stoptrein. De 258 dubbeldeksrijtuigen werden tussen 1991 en 1994 gebouwd door de firma Talbot in Aken. De rijtuigen zijn onderverdeeld in de series DDM-2 en DDM-3.
In 1996, 1997 en 1998 werden 50 motorrijtuigen van de serie mDDM gebouwd, die de meeste treinstammenaandreven. Voor de overige treinstammen werden 29 elektrische locomotieven van de serie 1700 gebruikt. Oorspronkelijk werden daarvan 81 gebruikt, voor alle treinstammen.

Het model van de rijtuigen DD-AR is gebaseerd op de eerste Nederlandse serie dubbeldeksmaterieel (DDM-1). Door te kiezen voor een bestaand ontwerp kon het nieuwe materieel snel geleverd worden. Anders dan het geval was bij de DDM-1, zijn deze treinen voornamelijk bedoeld als stoptreinmaterieel. Zij moeten daarom dezelfde rijtijden kunnen halen als Mat '64. Om deze reden zijn korte treinstammen gewenst. Om een flexibele inzet mogelijk te maken zijn de stuurstandrijtuigen en de gebruikte locomotieven voorzien van automatische koppelingen van het fabrikant BSI. Hierdoor kunnen twee stammen (ongeacht de samenstelling) gekoppeld rijden.
Een ander opvallend verschil met DDM-1 is het interieur: in DDM-1 waren dezelfde rode banken geplaatst als destijds in de Sprinter, DD-AR heeft appelgroene banken, deels met een nieuw type bank dat meer beenruimte biedt. Ook heeft DD-AR digitale bestemmingsschermen aan de buitenzijde van ieder rijtuig.

In 2010 is NedTrain begonnen met de modernisering van het grootste deel van het DD-AR-materieel, dat aan de stoptreindiensten zal worden onttrokken om Intercitytreinen te gaan rijden. In totaal 240 rijtuigen, waaronder alle 50 motorrijtuigen, zijn medio juni 2013 verbouwd. Hiermee zijn 50 treinstammen (30 vierdelige en 20 zesdelige) gevormd. De eerste stam, genummerd 7501, had medio 2011 gereed moeten zijn, maar maakte medio december 2011 zijn eerste proefritten. Sinds maart 2012 zijn de eerste treinstellen in dienst. Het overige DD-AR-materieel en de locomotieven uit de 1700-serie die gebruikt werden voor DD-AR-materieel, werd terzijde gesteld.

Oorspronkelijk zou met de afronding van het DDZ-project het resterende DD-AR buiten dienst gaan. Vanaf juni 2013 reden er dan ook geen treinen meer met DD-AR.
De terzijde gestelde DD-AR's kregen sinds 17 maart 2014 een revisiebeurt om vanaf eind 2014 als reservematerieel ingezet te kunnen worden. Het gaat hierbij om 19 stammen van elk drie rijtuigen die getrokken en geduwd worden door 1700-locomotieven.
De eerste geheractiveerde stam DD-AR is op 6 december weer in dienst getreden.